Wednesday, November 24, 2010

سلاوی ژیژک


     سلاوی ژیژک، شخصیت محبوب من در این روزهای ساکت و سرد است.فیلسوف شصت ساله ای که مانند ستاره های سینما روی صفحه ی تلویزیون ها ظاهر می شود.در کنفرانس ها سخنرانی می کند و هر جا که می رود دوربین خبرنگار ها را به دنبال خود می کشاند.شوخ طبع و با مزه است.در واقع رمز محبوبیتش در اروپا - جدا از نوشتن دهها کتاب و مقاله- همین شوخ طبعی اوست.اروپایی ها  جدیت بیش از حد را خوش ندارند.در خلوت و تنهایی خود،آدم های عبوس و متفکری هستند، اما در میان جمع بیشتر دوست دارند مثل احمق ها بخندند و خودشان را به دست یک خریت مصنوعی بسپارند.(این طرز حرف زدن را از استادم ژیژک یاد گرفته ام...!!)

     در سایت ایران امروز به مطلبی درباره ی ژیژک برخوردم با ترجمه ی شیوا فرهمند راد.از این فیلسوف بامزه جوکی نقل شده است که آن را قبلا نشنیده بودم و چون برایم جالب بود همین جا می نویسم که ماندگار باشد و نام «سلاوی ژیژک» را در خاطرمان ثبت کند، هر جا چیزی از او دیدیم حتما بخوانیم و ضمن اینکه لذت می بریم، چیزی هم بر دانسته هایمان اضافه شود.

     - من یک خبر خوش برایتان دارم و یک خبر بد.
     - پس خبر بد را اول بگویید.
     - شما سرطان دارید و دو ماه بیشتر زنده نمی‌مانید.
     - عجب! پس خبر خوش شما چه می‌تواند باشد؟
     - شما آلزایمر هم دارید و تا رسیدن به خانه یادتان می‌رود که سرطان دارید.

    

      

1 comment:

فریدون said...

سلام
راستش اول فکر کردم منظور شما از سلاوی ژيژک هماه (( سلام جوجه تیغی)) است و تصور کردم که ضرب المثلی کوردی است که تاکنون نشنيده ام مثل سلام لر. با اين اوصاف برای کورد زبانها باید شخصیت جالبی باشد چون از اسمش پيداست که مابقی مسائلش با طنز همراه باشد.
آخه یه بار یه امانتی داشتم گفتند برو از آقای (( که ره ک يراق))تحویل بگیرمن گفتم این شخص با این فامیلش به من امانت بده نیست و جالب اینکه همينطور هم شدو کلی سنگ اندازی کرد تا من به موقع به امانتم نرسم.....